Braila, straveche asezare, situata pe malul stang al Dunarii, atestata documentar in anul 1368, a cunoscut o evolutie rapida in a doua jumatate a secolului al XIX-lea, incat, fata de cei 15.000 locuitori existenti in 1859, populatia sporeste la peste 56.000 locuitori in anul 1899, respectiv de peste 3,5 ori in patru decenii, ca urmare a dezvoltarii economico-sociale. Noua situatie creata conduce la necesitatea asigurarii transportului populatiei pe distante mari, atat pe raza orasului cat si respectiv pana la gara, port si statiunea Lacu Sarat, frecventata inca din 1874 de un public din ce in ce mai numeros, trasurile si carutele existente la vremea aceea neputand fi utilizate decat de o parte a populatiei din cauza costului lor ridicat. La 22 ianuarie 1897, printr-o publicatie, Primaria orasului anunta ca in baza deciziilor Consiliului Comunal nr.29 si 31 din anul 1896, in ziua de 15 martie 1897 se va tine la oficiul primariei o singura licitatie, prin oferte sigilate, pentru darea in concesiune a construirii unei retele de tramvai electric pe o lungime de 21 km cu traseul pe strazile principale ale orasului si pana la statiunea Lacu Sarat, concesiunea putand avea o durata de cel mult 35 ani.
Din cele 6 intreprinderi specializate participante la licitatie, Casa "HELIOS ELECTRICITATS-AKTIEN GESELL-SCHAFT" din Kohln a fost preferata de primaria orasului, astfel ca, ulterior, in baza Decretului nr. 715/25 februarie 1898 publicat in Monitorul Oficial nr. 263/1898 intre cele doua parti a intervenit actul de concesiune prin care societatea Helios se obliga a "executa, termina definitiv si pune in exploatare, cu spezele si materialele sale, tramvaiul electric in termen de 18 luni de la semnarea contractului". Contractul a fost autentificat de Tribunalul Braila la 22 aprilie 1898 prin procesul verbal nr. 731. Cu privire la darea in exploatare a retelei de tramvai electric in municipiul Braila, din referatul serviciului tehnic nr. 1967 rezulta ca aceasta a avut loc la 19 iunie 1900, cand a fost pusa in circulatie cea dintai linie pe distanta Piata Sf. Arhangheli, Bariera Calarasilor, Monument, Lacu Sarat. Pana in anul 1903 s-au dat in folosinta, treptat, toate celelalte linii prevazute in contract. In perioada de inceput circulau in retea 12 vagoane de tramvai iar in anul urmator numarul vagoanelor cu motor a ajuns la 28. Existau, de asemenea, la inceput 6 remorci pentru calatori si doua pentru bagaje. Capacitatea vagoanelor era de 24 persoane, cu o constructie care prezenta platforme deschise si scari pe ambele parti, dotate cu doua motoare de cate 12,5 CP. In anul 1911 societatea "HELIOS" cedeaza concesiunea unei societati belgiene, luand astfel fiinta societatea "Braila tramvai si iluminat electric" cu sediul in Bruxelles si cu sediul secundar in Braila. Prin conventia care a intervenit intre Primaria orasului Braila si Societatea belgiana, primaria si-a rezervat dreptul de rascumparare a concesiunii la 31 decembrie 1937 si la 31 decembrie 1947, printr-un preaviz de un an intreg. Conditiile prevedeau ca in cazul in care rascumpararea ar fi avut loc la 31 decembrie 1937, Primaria orasului trebuia sa plateasca, dintr-o singura data o suma egala cu 110% din valoarea totala a inventarelor in dolari, iar in cazul rascumpararii la 12 decembrie 1947 Primaria orasului trebuia sa plateasca societatii belgiene, dintr-o singura data, o suma egala cu 90% din valoarea totala a inventarelor, in dolari. De asemenea, concesiunile de tramvai si de iluminat se reuneau intr-o singura concesiune, ce nu se putea desparti, cu termen de expirare la 31 decembrie 1957, cand Primaria orasului Braila putea deveni proprietara cu drepturi depline a tuturor instalatiilor efectuate inainte de 31 decembrie 1932, cele investite dupa aceasta data urmand a fi platite de noul proprietar la valoarea neamortizata a lor la 31 decembrie 1957. La 11 septembrie 1942, printr-un jurnal al Ministerului de Interne, Uzina electrica si societatea de tramvaie sunt trecute in patrimoniul orasului, fapt care conduce la anularea concesiunii acordate societatii belgiene, exploatarea facandu-se in continuare de intreprinderea comunala.
Transformarile importante care au avut loc in intreaga viata economica si sociala a orasului si cerintele din ce in ce mai mari de transport au determinat noi orientari in imbunatatirea potentialului urban de calatori, inlocuirea treptata a vagoanelor de tramvai de capacitate mica cu vagoane de capacitate sporita, alocarea de fonduri de investitii. Pentru a raspunde mai prompt la nevoile de transport ale populatiei s-au introdus in retea si autobuze. Daca in primul an (1948) numarul acestora a fost de numai 4, pe parcurs a crescut succesiv. Incepand din anul 1962 pana la 31 martie 1973, transportul urban de calatori din municipiul Braila a fost organizat de catre Intreprinderea de Transport Orasenesc ca unitate cu personalitate juridica, de interes local, subordonata Comitetului executiv al Consiliului Popular Municipal. În urma aplicarii prevederilor Decretului nr. 162/1973, transportul urban de calatori s-a organizat prin Unitatea de exploatare nr. 2 a Intreprinderii Judetene de Gospodarire Comunala si Locativa pana la 1 noiembrie 1979, cand in baza Decretului de infiintare nr. 377, unitatea a functionat ca Intreprindere Judeteana de Transport Local. In baza Deciziei nr. 205/21 februarie 1991 a Prefecturii Judetului Braila se infiinteaza Regia Autonoma de Transport Public Urban "BRAICAR" persoana juridica romana, functionandpe baza de gestiune si autonomie financiara, in subordinea Prefecturii Judetului Braila, avand ca obiect de activitate: efectuarea transportului de persoane cu autobuze, troleibuze, tramvaie si alte mijloace de transport calatori, efectuarea lucrarilor de reparatii, de intretinere tehnica si depanare a mijloacelor de transport proprii si pentru terti, etc., care se transforma in 1995 in R.A.T.C.G.L. Braila, prin preluarea patrimoniului regiilor de salubritate si domeniu public. Incepand cu iunie 1998 prin despartirea de sectoarele de activitate ale salubritatii si domeniului public revine la vechea denumire de "BRAICAR SA". Actualmente isi desfasoara activitatea defalcat pe patru mari ramuri de servicii: Transport de persoane cu autobuze, microbuze si tramvaie - 32 milioane calatori/an.